Medborgaretest.
Tillbaka till Tips & resurser
/ Tips & resurser·pe***·för 2 veckor sedan

checklista — sex krav från 6 juni 2026. utskriftsvänlig. säg till om något fattas

sammanställde detta för min man och tänkte att det kan hjälpa fler. alla sex måste vara uppfyllda för att en ansökan ska gå igenom.

1. ÅLDER — fyllt 18 år
  2. HEMVIST — 8 år huvudregel. undantag: 2 år (nordbor + tidigare sv. medborgare), 5 år (statslösa), 7 år (flyktingar / makar / under 21)
  3. IDENTITET — pass eller annan id-handling som styrker vem du är
  4. SKÖTSAMT OCH HEDERLIGT LEVNADSSÄTT — vandel från 15 års ålder. inga fängelsedomar för brott med max 4 år eller mer; inga upprepade allvarliga brott
  5. FÖRSÖRJNING — 250 200 kr/år (3 × ibb). max 6 mån försörjningsstöd kumulativt på 3 år. undantag: pensionärer, heltidsstuderande, gymnasieelever, dokumenterad funktionsnedsättning
  6. KUNSKAP — medborgarskapsprovet OCH språkprovet (eller alternativ: skolbetyg / SFI D / folkhögskola). gäller åldrarna 16-66

säg till om jag glömt något eller missuppfattat. ingen övergångsregel — alla pågående ärenden bedöms enligt detta från 6 juni.

3 svar

Kommentarer (3)

Sorterat: äldsta först
  • ah*** · för 2 veckor sedan

perfekt. delar i två gruppchattar. säg gärna till om du uppdaterar versionen.

• ma*** · för 2 veckor sedan

kanske värt att ha med en länk till migrationsverkets sida för varje punkt? annars solid checklista. sparar.

• fa*** · för 2 veckor sedan

Tack. Gjorde tre utskrifter — en till mig, en till min syster, en till min granne.