Medborgaretest.
Tillbaka till Medborgartestet
/ Medborgartestet·jo***·för 1 månad sedan

varit i sverige sen 2019 — räcker 7 år för flyktingspåret eller måste jag vänta tills 8?

kom hit 2019 som flykting, har permanent uppehållstillstånd sen 2021. tänkte ansöka i höst när jag passerar 7 år hemvist.

läste i propositionen (2025/26:175) att huvudregeln blir 8 år från 6 juni men att flyktingar fortsatt ligger på 7. stämmer det? och räknas hemvisten från ankomstdagen eller från PUT?

vill verkligen inte missa något och få avslag på en formalitet. nån som har koll?

5 svar

Kommentarer (5)

Sorterat: äldsta först
  • ah*** · för 1 månad sedan

håller tummarna för dig. läste samma sak — 7 år gäller för dig om du har flyktingstatus. men hemvisten räknas från ankomst om jag fattat rätt, inte från PUT

• pe*** · för 1 månad sedan

ahmad har rätt. hemvist enligt migrationsverket räknas från det att du folkbokfördes i sverige, vilket för flyktingar oftast är ankomstdatumet eller strax efter. PUT är ett separat beslut. dubbelkolla med en jurist om summan ligger på gränsen — det är värt 1500 kr i konsultation att vara säker.

• ma*** · för 1 månad sedan

lägg in en kalenderpåminnelse i augusti när du passerar 7 år. och samla dokumentationen redan nu — det går snabbare när formuläret öppnar.

• am*** · för 4 veckor sedan

är i samma sits typ. tröstande att läsa josef. håller ihop 🥲

• jo*** · för 2 veckor sedan

tack alla. ringde ett juristcenter förra veckan och dom bekräftade — 7 år, räknat från folkbokföringsdatum. jag siktar på ansökan i september.