Medborgaretest.
Tillbaka till Medborgartestet
/ Medborgartestet·ah***·för 1 månad sedan

ingen övergångsregel — min ansökan ligger sen 2024. nya kraven gäller mig från 6 juni??

lämnade in min ansökan i mars 2024. har väntat snällt. nu läser jag att det inte finns några övergångsbestämmelser och att alla pågående ärenden bedöms enligt de nya reglerna från 6 juni.

så jag som hade 5 års hemvist när jag ansökte måste plötsligt ha 8?? plus försörjningskrav som inte ens fanns när jag skickade in?

dom säger att över 100 000 personer väntar. detta känns som man ändrar reglerna mitt under matchen. nån som har hört nåt från migrationsverket om hur dom faktiskt tänker hantera dom här fallen?

5 svar

Kommentarer (5)

Sorterat: äldsta först
  • jo*** · för 1 månad sedan

samma fråga jag har. det känns orimligt men propositionen säger faktiskt så. vi får hoppas att migrationsverket åtminstone behandlar dom äldre ärendena snabbare nu

• pe*** · för 1 månad sedan

tyvärr stämmer din läsning. det fanns kritik mot just detta i remissrundan men det blev ändå så i den slutliga propositionen. praktiskt sett: dom ärenden som hinner bli avgjorda före 6 juni bedöms enligt gamla regler, dom som ligger kvar bedöms enligt nya. ingen rättighet att bli bedömd enligt det regelverk som gällde när du ansökte.

• ma*** · för 4 veckor sedan

om du har 5 år hemvist nu och behöver 8 — börja samla på dig dokumentation för försörjningskravet redan nu. du kommer ändå behöva det när dom äntligen tar tag i ditt ärende.

• eb*** · för 3 veckor sedan

exakt så här ser det ut för min bror. inlämnad 2023, fortfarande inget besked. nu får han plötsligt ett försörjningskrav och 3 år extra hemvist. systemet är inte rättvist mot dom som följt reglerna.

• ni*** · för 2 veckor sedan

läste din tråd och började gråta lite. hoppas att handläggningen går snabbt nu så fler hinner före 6 juni 🥲